Auto-Willem - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van bertholgabramhannie - WaarBenJij.nu Auto-Willem - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van bertholgabramhannie - WaarBenJij.nu

Auto-Willem

Door: Bert

19 Februari 2018 | Sri Lanka, Anuradhapura

Maandag 19 februari,
In onze jeugdjaren in Leeuwarden leefde een markante stadsgenoot genaamd Willem van der Plaats, alias Auto-Willem, een bijnaam te danken aan zijn grote voorliefde voor auto’s. Willem had een beetje een kleine afwijking. Als hij zat ging zijn bovenlichaam onophoudelijk van voor naar achteren. Daar moesten we vandaag in de bus weer even aan terug denken. Stel je een bus voor vol Auto-Willems en dan krijg je een beetje een idee hoe onze dag er uit heeft gezien. Het verkeer in Sri Lanka is behoorlijk chaotisch. Links rijden is meer een richtlijn dan een regel. Als een tuktuk een andere tuktuk inhaalt kunnen wij best die twee tuktuks gelijktijdig inhalen, maar ja er is soms, echt heel soms, ook wel wat tegenverkeer dus dan weer in de ankers, dan weer optrekken, ziedaar allemaal Auto-Willems.
Vanochtend om kwart over zes ging de wekker. We hadden best goed geslapen eigenlijk, maar het mocht wel even wat langer. Zeven uur ontbijt en om acht uur weer in de bus op weg naar Anuradhapura, een eeuwenoude stad die op de unesco erfgoelijst staat. Maar eerst een tussenstop in Negombo voor een bezoek aan één van de lokale vismarkten. Wat een belevenis!!! De vismarkt lag pal achter het strand. Een gekrioel van mensen en vissen. Wat een heerlijke sfeer. Gelukkig viel de stank enorm mee. Maar toch, al die locals die hun viswaar te koop aanboden, prachtig. Achter de vismarkt was het strand waar alle lokale vissers hun waar aan land brachten. De vis werd direct schoongemaakt en verwerkt. Vissers klapten m.b.v. hun vrouwen de netten omhoog en omlaag zodat de vis uit de netten werden geschud. De ibissen zaten er bovenop, hoe gemakkelijk kun je aan je eten komen? Verder werd het strand hoofdzakelijk gebruikt voor het drogen van de vis, wat een prachtig gezicht. Wat opviel was dat daar geen enkele vogel aankwam. Een erg vriendelijke lokale visser legde ons uit dat dat het pekelen van de vis kwam. Helaas konden we hier maar heel kort blijven, we hadden een lange autowillemrit voor de boeg.
Onderweg na vier uur ergens fantastisch geluncht voor een habbekrats. Volledig buffet met uitermate smaakvolle curry’s, groenten en vlees.
Daarna weer twee uur voor autowillem gespeeld. Onderweg hadden we meer tijd om wat nader kennis te maken met ons reisgezelschap. Onze eerste indruk is een leuke groep. Allemaal mensen die geïnteresseerd zijn in natuur en cultuur. Tegen drie uur kwamen we aan in ons tweede hotel. Op het eerste gezicht een prima hotel. Eventjes opfrissen en toen zijn we met de hele groep een stadstour geboekt naar Anuradhapura, een tempelstad die dateert van 400 voor Christus. Wat een prachtige tour hebben we gehad. Het was een archeologische site met veel stupa’s, een soort stolpachtige tempels. Schoenen uit, schoenen aan. Het was een enorm complex met vel ruïnes en hele oude boeddha’s. Het toetje kwam zoals gebruikelijk aan het eind van de tour, het begon al wat te schemeren toen we aankwamen bij de belangrijkste een grootste stupa van Sri Lanka. In de verte hadden we al de gong gehoord die het begin van de dagelijkse ceremonie aankondigden. Toen we aankwamen liep er net een boeddhistische soort van processie naar de tempel. Alsof je in een avonturenfilm van 1001 nacht was aangeland. Wat een sfeer. Dit was echt zo bijzonder. Al die mensen die offers kwamen brengen aan Boeddha omlijst met muziek en wierook, heel veel wierook. Terwijl we dit gadesloegen kwam de volgende processie er al weer aan en ook nog een grote groep monniken. Wat bijzonder om mee te maken. Daarna nog naar een andere tempel waar iedereen overal bezig was met bidden. Toen nog even, volgens de singalezen, de oudste boom op aarde bekijken (2200 jaar) en daarna weer naar het hotel voor het diner. Daarna vroeg erin, morgen 5 uur weer op...... safari!!!

Groetjes
Bert, Holga, Bram en Hannie

• 20 Februari 2018 - 14:07

Dini:

Wat een prachtig verslag en foto's. Ik reis echt met jullie mee. Alpinopetje op voor het Willem effect. Hahahahaha, ik die bus met Willems al voor me. Yde vertelde vorige week ook al over het het drukke verkeer, maar jij doet het meer... beeldend, zeg maar.
    Zonder gekheid, dit is een erg mooie reis zeg. En ik had al verwacht dat er aardige mensen in de bus zitten, een beetje op elkaars golflengte wat deze reis betreft in elk geval. Mooi ook, die ceremonie, Holga had ook al foto's ge-appt.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag, tot dan, groetje, Dini

• 20 Februari 2018 - 20:59

TA:

Wat een prachtige belevenissen op een smakelijke manier geschreven. Heel veel plezier nog, ik blijf jullie volgen!

Tags: Anuradhapura