Met Ari op Safari - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van bertholgabramhannie - WaarBenJij.nu Met Ari op Safari - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van bertholgabramhannie - WaarBenJij.nu

Met Ari op Safari

Door: Bert

28 Februari 2018 | Sri Lanka, Tissamaharama

Woensdag.

Het was een beetje raar onderkomen waar we zaten. Overal in Sri Lanka zie je huizen waarvan de onderkant provisorisch is afgemaakt en de bovenverdieping is vaak niet afgebouwd. Vaak zie je ook alleen maar geraamtes, dan kijk je dwars door de huizen heen. Het leek wel of ze hier ook zo’n geraamte hadden gevonden en toen op het lumineuze idee gekomen hier een tentenhotel van te maken. Het geraamte stond nog en er stonden op de beneden verdieping en 1e verdieping allemaal tenten. Op zich wel erg leuk gedaan. Hannie en Bram sliepen in een tent boven ons. Dat klinkt toch niet als je er geen uitleg bij geeft?
Voor de tenten hadden ze een prachtig zwembad aangelegd met uitzicht op een tropische palmbomen tuin. Erg idyllisch plekje.
Het was alleen niet zo lekker slapen in zo’n benauwde tent, ook al stonden ze niet echt in de brandende zon. Er zat wel een ventilator in, maar die kon je ook weer niet te hoog zetten.
We hadden de wekker op 5 uur gezet, een onchristelijke tijd. Maar we hebben de wekker niet gehoord. Even voor vijfen barste er in de tempel even verderop een volle-maanfeest los, hier noemen ze dat tijdstip waarschijnlijk een onboeddhistisch tijdstip, maar dat interesseert ze hoegenaamd niets. Zondag is het volle maan en dat wordt hier drie dagen lang gevierd. Maar ze beginnen al een paar dagen van te voren. Dus voor ons een extra wekservice. We zijn trouwens mooi op tijd weer weg, want tijdens het volle maanfeest wordt nergens alcohol geschonken. Mooie timing.
Tegen kwart voor zes vertrokken we in een viertal jeeps richting het park. Het was een kwartiertje rijden. Onderweg werd voor onze neus nog een zwerfhond aangereden door een motor. Wat een naar gezicht. Maar dat is hier schering en inslag. Het stikt hier werkelijk van de zwerfhonden. Overal kom je ze tegen. Sommigen zien er echt zeer vermagerd uit. Maar het is ons sterk afgeraden de honden te benaderen. Hoe het met de hond is afgelopen weten we niet.
Toen we bij het park aankwamen wisten we niet wat we zagen. Er stonden tientallen jeeps, wel meer dan honderd schatten we. Kennelijk gingen we niet met Ari op safari maar met Harry. Harry van de Sunweb wel te verstaan. Of met Cor en Don. Het leek wel Beekse Bergen.
Maar de safari was prachtig. Het was een schitterend natuurgebied. Niet zo dicht begroeid als het park waar we vorige week waren, dus je kon lekker van je af kijken. Nou maar hopen dat de ranger niet voor elke kip of konijn zou stoppen. Het was een scherpe ranger. Hij zag veel. Zo stopte hij, reed een paar meter terug om ons te wijzen op een kameleon. Je moest goed kijken, maar hij had m al gespot. Toen we onze eerste olifant van de dag zagen stop te hij om ons te wijzen op een pauwendans. Alsof wij geen kinderboerderij hebben. De olifant liet hij voor wat het was. Maar niet getreurd, we zouden er nog veel zien. Ook veel schitterende tropische vogels gespot. En nog een wildcat familie. Heel bijzonder, hadden we nog niet eerder gezien.
Rond half tien waren we weer bij onze tenten-flat-hotel voor een heerlijk verlaat ontbijt. Daarna nog even wat relaxen. Half twaalf vertrokken we weer. De reis ging naar Tissamaharama, niet te verwarren met de Nettorama. Tegen half twee kwamen we aan bij ons hotel. Gelukkig, geen tent. Voor één nacht gaat dat nog, wij zijn niet van die kampeerders.
Nadat we waren ingecheckt even een bakje nescafe. Sti Lanka is natuurlijk de theeproducent van de wereld. Maar In vroeger tijden werd hier veel koffie verbouwd. Daar zijn wijselijk mee gestopt, hoewel er nog wel wat verbouwd wordt. Goede keus, de koffie is hier niet te zuipen. We verlangen weer naar een normaal bakje koffie.
Vanmiddag met de tuktuk naar het stadje geweest. Het is lang niet zo’n rotzooi als in het vorige dorp. Het ziet er voor Singaleze begrippen netjes uit. Wat inkopen gedaan en toen weer naar het hotel. Relaxen.
Morgenvroeg vertrekken we naar ons laatste hotel aan de kust bij het plaatsje Bentota. Onderweg brengen we een bezoek aan Galle, een oud koloniaal Nederlands plaatsje met typische Hollandse huizen. We zijn zeer benieuwd.

BBHH

• 28 Februari 2018 - 17:55

TA :

Tjonge jonge wat hè jim wat, en wat sal dr allemaal nog komme.
    Dou skriefst pragtuge stukjes Bert, wat kestou dat goed!

Maar alle gekheid op een stokje, wat hebben jullie een prachtige reis, ik geniet van alle verhalen, iedere keer weer. Ik ben helemáál niet jaloers hoor, helemaal niet