Tuktuk - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van bertholgabramhannie - WaarBenJij.nu Tuktuk - Reisverslag uit Polonnaruwa, Sri Lanka van bertholgabramhannie - WaarBenJij.nu

Tuktuk

Door: Bert

22 Februari 2018 | Sri Lanka, Polonnaruwa

Donderdag:

Om 9 uur exact stonden er 2 tuktuk’s klaar bij de receptie. De verwachtingen waren zeer hoor gespannen. Nou, die werden echt ruimschoots overtroffen. Al vrij snel hadden we in de gaten dat we een uur veel en veel te weinig zouden vinden. Een uurtje erbij was voor onze chauffeurs/gidsen geen probleem.
Wat is het een prachtige mooie morgen geworden. In no time was het om.
Dit was echt de manier om Sri Lanka te leren kennen. We gingen eigenlijk direct van de grote weg af om over kleine zandweggetjes midden tussen de rijstvelden door te rijden. Wat een fantastische omgeving reden we door. Rijstvelden afgewisseld met bananenplantages en stukken oerbos. Onderweg refelmatige stops om even wat lokale fruitsoorten te proeven. Ook zijn we even gestopt bij een tempel. In de middle of nowhere stond een tempel die met een hele grote gouden sleutel voor ons werd opengemaakt door een monnik in zijn rode gewaad. In de tempel uiteraard verschillende boeddha’s. Ook een liggende boeddha. Die zag er echt heel oud uit. Diep onder de indruk vroegen we hoe oud die wel niet was. Two years sir. Bleek dat ding van piepschuim te zijn gemaakt. Hhmmm. Da’s nou jammer. onderweg ook nog een pindaveldje bezocht. Nog nooit pinda’s in het wild gezien, alleen in gevangenschap, gebrandmerkt in een plastic zak. Wat ook prachtig was om te zien hoe ze hun rijstvelden voorzien van water. Het meer waar we op uitkijken blijkt als bron te fungeren voor een ingenieus irrigatiesysteem. Met donderend geraas stort het water zich in de vallei, om verder getransporteerd te worden naar de achterliggende rijstvelden door diverse kanalen. Natuur vermengt zich op mooie manier met cultuur. We kwamen op een gegeven moment bij een lokale boer terecht die een soort kweekvijver voor goudvissen had. We mochten uiteraard van de boer zijn kweekvijvers zien. De vijvers waren overdekt met een soort gaas. Binnenin vloog een prachtige blauwe kingfisher vogel rond, wij helemaal verrukt. Maar de boer aas niet zo blij. Het beestje werd gauw weggejaagd. Naast de vijvers woonde de man in een prachtig huis, nou meneer u heeft hier een goudvismijntje zo te zien. Dus wij gaven hem een compliment voor zijn huis, waarop we prompt werden uitgenodigd om zijn huis te bekijken. Voor singaleze begrippen zal het best een luxe huis zijn geweest. Voor onze begrippen vrij eenvoudig aan de binnenkant. Ook zijn slaapkamer werd getoond. Zulke vriendelijke mensen hier. Ut binne echt poppen.
Nadat we onderweg nog even moesten uitstappen om te zien hoe een local een leguaan van een metertje of drie aan het voeren was, kwamen we om kwart over elf weer in het hotel aan. Even uitrusten, want om 14:00 uur weer appél. Vertrek met de bus richting Sirigiye, oftewel de leeuwenrots. Een must-see in Sri Lanka. Een rots die 200 meter boven het landschap uitsteekt. De tocht naar boven duurt ongeveer een uur was ons verteld.
Twee uur vertrokken we naar Sirigiye waar we een uur later aankwamen.
De tocht was hels, barbaars, spartaans. Nee hoor, viel reuze mee. Echt gemakkelijk was het ook niet met 32 graden, maar op een gegeven moment kwam je aan de noordkant en daar was geen zon en stond een beetje wind. Maar 1200 traptreden langs een steile rots naar boven voel je wel in de benen. Bovenop was een ruïne van een oude tempel. En het uitzicht was formidabel. De rots stak als een puist boven het landschap uit, dus je kon lekker van je af kijken. Daarna weer de lange weg terug. Die was niet minder makkelijk. Kleine ongelijke treden maakten het er niet makkelijker op. Maar we hebben het volbracht. Halverwege stond Ari zijn kudde op te wachten. Toen alle schaapjes geteld waren gingen we op weg naar de bus. Onderweg moest er nog even geshopt worden volgens Ari. Dus wij bij een zijde-winkel naar binnen. Maar er was niemand die iets kocht, we wilden naar huis, lekker pot bier!!! We maakten onze Nederlandse reputatie meer dan waar, kijke kijke niet kope.
Tegen half acht waren we weer terug. Even het luie zweet eraf douchen en dan naar het diner.
Morgen om acht uur vertrekken we naar Kandy.

Groetjes
Bert, Holga, Bram en Hannie

• 22 Februari 2018 - 21:24

Dini:

En weer een mooi verslag. Schitterende omgeving . En wat een bikkels zijn jullie toch om die trappen op en neer te gaan. Chapeau. De foto's zijn weer prachtig. Het geeft het kleurrijke land goed weer, leuke foto's van jullie zelf als extraatje. Kom maar weer op met het volgend verslag.:) Dit is geen luie vakantie, zeg. Groetjes, Dini